Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bloomberg US

Technologie

Gry będzie lepiej słychać

Jan Jęczmyk 23-09-2013, ostatnia aktualizacja 23-09-2013 01:00

Nowym orężem producentów gier może być niezwykła jakość dźwięku. W tym kierunku idzie projekt naukowców z AGH i firmy Teyon.

Wybraźmy sobie grę wideo toczącą się  np. w wirtualnym labiryncie, w którym 
w dodatku od czasu do czasu gaśnie światło i zapadają egipskie ciemności. Mimo to gracz jest w stanie odnajdować po omacku drogę. Jak? Dzięki wyjątkowo realistycznemu pogłosowi w pomieszczeniach tworzących scenerię akcji. Inaczej mówiąc – kieruje się jedynie słuchem.

Nad technologią, która może wprowadzić do gier zupełnie nową jakość dźwięku, pracuje krakowska firma Teyon. 
W konsorcjum z Akademią Górniczo–Hutniczą od roku realizuje projekt RAYAV, 
którego celem jest stworzenie swego rodzaju hybrydy – nie tylko nowego silnika wideo (tak określa się zasadniczą część kodu, która odpowiada za stronę wizualną w grze), ale także silnika audio. Ten drugi ma pozwolić na modyfikację dźwięku w zależności od np. rozmiaru pomieszczeń w grze, od tego gdzie są źródła dźwięku i gdzie znajduje się bohater. Wsparcie finansowe zapewnia NCBiR. 
– Chcemy, aby dźwięk przestał być jedynie uatrakcyjnieniem tła i stał się także ważnym źródłem informacji  dla gracza 
– mówi dr Bartosz Ziółko, szef zespołu 
z AGH, odpowiedzialnego za akustyczną część projektu.

Więcej w najnowszym numerze Bloomberg Businessweek: http://sklep.rp.pl/sklep/bloomberg_businessweek.php

Bloomberg Businessweek Polska
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Z ostatniej chwili
Najczęściej czytane
Najlepiej oceniane
common