Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bloomberg US

Tematy numeru

Teraz płacisz swoimi danymi osobowymi

04-09-2016, ostatnia aktualizacja 04-09-2016 16:00
źródło: © 2016 by Bloomberg L.P. All rights reserved

Margrethe Vestager, Komisarz UE ds. konkurencji | Europejska antytrustowa policjantka chce zmusić technologicznych gigantów, aby nie wykorzystywali swojej pozycji i nie powstrzymywali rywali przed opracowywaniem własnych innowacji.

Dlaczego tak uważnie śledzi pani amerykańskie firmy technologiczne?

Przyglądam się każdemu sektorowi, nie tylko technologicznemu. Cieszymy się z rozwoju każdej firmy i jej kolejnych wynalazków, ale jeśli widzimy, że zaczyna ona nadużywać swojej pozycji i wykorzystuje ją po to, aby powstrzymać innych przed wzrostem, rozwojem i inwestowaniem w nowe rzeczy, to wtedy musi mieć z nami do czynienia.

Czy firmy są w stanie zdobyć nieuczciwą przewagę nad konkurencją, korzystając z posiadanych przez siebie danych?

To zależy. Jeśli nastąpi fuzja dwóch firm i jeśli takie połączenie dwóch baz danych de facto uniemożliwi komuś nowemu wejście na rynek, to wtedy mamy problem. Na razie nie doszło do takiej sytuacji, ale trzeba dmuchać na zimne.

Istnieje takie niepisane porozumienie z serwisami internetowymi: jeden świadczy usługę, a drugi w zamian za to przekazuje swoje dane. Czy zbieranie danych osobowych to dziedzina, która wymaga większego uregulowania?

Na pewno zasługuje na dużo większą uwagę, bo ludzie muszą zrozumieć, że nie ma nic za darmo. Nie ma czegoś takiego, jak bezpłatna aplikacja. Oczywiście, że za nią płacimy. Tyle że teraz płacimy naszymi danymi osobowymi. Problem, jaki pojawia się w związku z płaceniem danymi, polega na tym, że bardzo trudno dostrzec obowiązujący kurs wymiany. Osobiście nie korzystam z kart lojalnościowych, dlatego że – moim zdaniem – kurs wymiany jest dla mnie bardzo niekorzystny: ktoś otrzymuje wszystkie moje dane: wie, co kupuję, może ustalić wiek moich dzieci; to, czy podejmuję gości itd. A co dostaję w zamian? Może zniżkę na proszek do prania, którego nawet nie zamierzam kupić. Czy naprawdę tego chcę? Albo proponuje mi się „zakupy szyte na miarę", co – moim zdaniem – ogranicza mój wybór. Przecież mogę chcieć spróbować czegoś innego; czegoś, co wykracza poza sugerowany algorytm.

Przedmiotem badania Komisji Europejskiej stał się Google. Co pani zdaniem firma powinna robić inaczej?

Więcej w najnowszym numerze Bloomberg Businessweek: http://sklep.rp.pl/sklep/bloomberg_businessweek.php

—— Rozmawiał Adam Satariano i Aoife White

Bloomberg Businessweek Polska
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Z ostatniej chwili
Najczęściej czytane
Najlepiej oceniane
common