Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Bloomberg US

Bloomberg Businessweek Polska

Dr Mateusz Grzesiak: Pasja, wizja, samorealizacja, czyli sukces według młodego pokolenia

20-06-2017, ostatnia aktualizacja 20-06-2017 10:19

ROL

Millenialsi, czyli urodzeni w latach 1981–2000, to pokolenie, które już wkrótce zdominuje rynek pracy. Ci ludzie to potencjalni klienci, pracownicy, a niebawem być może szefowie. Nie byli wychowani w kulcie pracy, ale dobrobycie i technologii. Nie są przywiązani do własności prywatnej, więc chętniej wykupią abonamentowy dostęp do usługi, niż ruchomość na lata. Żyją w internecie, więc i tam dokonują zakupów. Mają pasję, chcą zmieniać świat, dzięki lepszej sytuacji gospodarczej (a czasem i rodzicom), także pieniądze. Czym jest sukces według młodego pokolenia?

Gdy nie ma biedy

Millenialsi wychowywani byli w większym dobrobycie. Rodzice zadbali, aby niczego im nie zabrakło i mieli start znacznie lepszy od poprzedniego pokolenia. Są dobrze wykształceni i mają wysokie oczekiwania finansowe, choć ciężka praca nie jest dla nich taką wartością, jak dla ich rodziców. Według raportu „How Millennials Navigate Their Careers. Young Adult Views on Work, Life and Success" to pokolenie osób, dla których satysfakcja z pracy jest ważniejsza niż zarobki. Często zmieniają pracę, a wymagania wobec pracodawcy znacznie wykraczają poza „pensję na czas". Oczekują rozwoju, wyzwań, równowagi między życiem prywatnym i zawodowym.

„My" równie ważne co „ja"

Rodzice powtarzali im: jesteś ważny, jesteś wyjątkowy, jesteś swoją najlepszą inwestycją. Dlatego millenialsi wierzą w siebie i swoje kompetencje. Choć zarzuca im się brak skromności, potrafią grać drużynowo. O wiele bardziej interesuje ich struktura płaska w miejscu pracy (wszyscy są równi, każdy jest specjalistą w swojej dziedzinie) niż hierarchia i podporządkowanie. Pozycję lidera w ich oczach zyskuje się kompetencją i osobowością, a nie odgórnie narzuconym schematem. Grają też drużynowo w kontekście globalnym. Ważna jest dla nich ochrona środowiska i zrównoważony rozwój. Według raportu firmy Nielsen z 2015 roku, 75% millenialsów jest w stanie zapłacić więcej za produkt wytwarzany ze świeżych, naturalnych i/lub organicznych składników przez firmę przyjazną środowisku oraz zaangażowaną społecznie.

Wieczny chłopiec, mała dziewczynka

Dla pokolenia X, czyli rodziców millenialsów, ważna była samodzielność. Ich dzieci radzą sobie z tym znacznie gorzej. Jak wynika z badania „Finansowy portret młodych" w Polsce aż 43% osób w wieku 25–34 lata mieszka z rodzicami. Coraz później decydują się na małżeństwo, dzieci czy kupno mieszkania. Dorosłość nie jest dla nich kwestią wieku, ale synonimem dojrzałości, czyli cech charakteru i umiejętności. Boją się błędów rodziców i utknięcia w stereotypie „matki Polki" czy ojca pracoholika.

Zawsze online

Są też pierwszym pokoleniem „digital natives", a co za tym idzie, nowe technologie kształtują ich obraz rzeczywistości i... decyzje zakupowe. Z ostatniego raportu agencji We Are Social wynika, że 24% Polaków uważa, że kiedy marki nie ma w social mediach, to jest ona na przegranej pozycji, 47% twierdzi, że liczba fanów wpływa na wiarygodność marki, a 46% użytkowników internetu przyznaje, że poznało nowe marki za pomocą mediów społecznościowych. Millenialsi są przyzwyczajeni do natychmiastowego dostępu do porównywarek cen, informacji o produktach i opiniach innych konsumentów. To pokolenie dynamiczne, technologiczne, nastawione na to, co dopiero przyjdzie.

Być szczęśliwym

Millenialsi nie mają kompleksów i nie uciekają od biedy tak jak ich rodzice. Chcą dobrze zarabiać, ale nie mają potrzeby chwalenia się nowym samochodem przed sąsiadami. Ważne są dla nich relacje — przyjaciół traktują jak rodzinę, a atmosfera w pracy liczy się bardziej niż wysokość pensji. Chcą się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności. Zgodnie z raportem „How Millennials Navigate Their Careers" szukają miejsca, gdzie mogą zabłysnąć, odkryć siebie, rozwinąć kompetencje. 80% z nich jest skłonna podjąć dodatkową pracę dla wsparcia organizacji, której cele znaczą coś więcej niż zarabianie pieniędzy. Szukają pasji i są skłonni poświęcić się wizji. Pieniądze są dla nich ważne, ale nie najważniejsze.

autor: dr Mateusz Grzesiak

Przeczytaj więcej o:  mateusz grzesiak , pasja , rozwój , samorealizacja , sukces , wizja

rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Z ostatniej chwili
Najczęściej czytane
Najlepiej oceniane
common